Educació i Titelles

Associació Titellaire de Roquetes | El titella com a eina de transformació social

Educació i Titelles

Text: Josep Antonio Ruiz

Psicòleg. Co-fundador de l’Associació Titellaire de Roquetes.

L’Associació Titellaire de Roquetes vol incidir en aspectes socials als que poder donar resposta des dels titelles i, a més, ho vol treballar en xarxa.

No se sap molt bé, però suposem que va ser arran del treball que es fa a la Taula d’Educació en el marc del Pla Comunitari de Roquetes, que ens vam posar en contacte amb la Susana de l’IES Guineueta. O potser la història comença d’una altra manera, qui ho sap! El cas és que ens vam trobar fent un taller de titelles a l’institut. El Ricard, soci de l’entitat i membre de la companyia d’espectacles Mestumàcat va ser el primer tallerista d’aquest projecte. I dic projecte per què, una vegada fet aquest taller, les dues parts vam veure la necessitat de continuar any rere any, dotant al taller d’un rere fons educatiu.

Volíem treballar amb joves de primer d’ESO amb problemes d’adaptació al medi escolar, ja fora per problemes conductuals o per mancances cognitives, o per les dues alhora. I ho vam fer de la ma del Carles Codina, el Litus, reconegut titellaire barceloní que dona suport a companyies de prestigi com el Marionetàrium del Tibidabo o la històrica companyia d’en Jordi Bertran.

La Susana com a representant de l’institut, el seu equip de mestres i l’aportació del Litus com a professional dels titelles han fet possible que uns joves amb certes dificultats desenvolupin un projecte que, més enllà de la construcció d’uns titelles, han permès la seva evolució en matèries curriculars com la plàstica, el llenguatge, les matemàtiques… però també en qüestió de valors com el treball en equip, l’ordre i la neteja o el respecte mutu.

El procés és molt senzill. Al març comença el taller i, durant deu sessions, els alumnes aprendran a construir un titella i els decorats d’un espectacle. Desenvoluparan la seva creativitat i habilitats a la vegada que relacionen el que fan amb les matèries curriculars. Més tard començaran els assajos que finalitzaran representant l’espectacle a les escoles de primària, d’on provenen, el mes de juny.

Així de fàcil o així de difícil, com es vulgui veure. La qüestió és que portem unes quantes edicions i, tant l’Institut com la nostra entitat, veiem important la continuïtat del projecte, que afavoreix el desenvolupament d’uns joves en el seu medi educatiu.//

Comparte:

educació i titelles
Representació de l'espectacle de titelles produït per alumnes de l'INS Guineueta, Barcelona.
//El procés és molt senzill. Al març comença el taller i, durant deu sessions, els alumnes aprendran a construir un titella i els decorats d'un espectacle. Desenvoluparan la seva creativitat i habilitats a la vegada que relacionen el que fan amb les matèries curriculars. Més tard començaran els assajos que finalitzaran representant l'espectacle a les escoles de primària, d'on provenen, el mes de juny.//
Educació i Titelles